Sok-sok pozitív élmény volt mostanában a suliban. Imre begyűjtött még egy románmókust, és kapott pirospontokat is. Annyira jó látni, hogy örül neki, és motiválja. Miki csak a zöld pontig jutott el, és ezt nagyon nehezen élte meg. A steppes osztályok ugye arról szólnának, hogy nincs osztályozás. És tényleg nincs jegy, viszont - mint írtam - rengeteg más értékelő eszköz van. Ami egyfelől jó, mert motiválja őket. Másfelől meg semmibe veszi azt a steppes alapelvet, hogy nem a versenyeztetéssel ösztönzi a gyerekeket. Mikiéknél a román felmérő ki volt téve az asztalra egy reggel, kijavítva, és a gyerekek egymás dolgozatait is silabizálva minősítették egymást. Miki jóval a többiek alatt teljesített, és nagyon rosszul esett neki ez a méricskélés. Ráadásul még százalékban is meg volt adva, az amúgy jeggyel nem ellátott dolgozat eredménye: 73 %, 51% stb. Sajnáltam nagyon szegényt a szégyenével, és tudtam, hogy ez a rossz élmény azért segít majd neki felzárkózni. Ráadásul én is elbaltáztam a dolgot, mert van a fejemben egy kép, hogy a gyereknek mit kéne tudni, és nem vetem össze azzal, hogy mit kér az iskola. Pl. szerintem fontos lenne, hogy az alapszavakat ismerje románból, és tudjon alapszinten társalogni. Az iskolában viszont, ha a szinonímák a lecke, akkor arra koncentrálnak. Ha az ellentétes értelmű szavak, akkor arra. És tanulják az egyáltalán nem alapszavak pláne nem alapszó szinonímáját. Hát persze, hogy Mikulás nem volt képben, amikor én itthon mind azzal macerálom, hogy "kérek egy kenyeret" "szomjas vagyok", "esik az eső". Imre esete azonban arra enged következtetni, hogy mégsem az én taktikámmal van baj. Igaz, hogy az elmúlt években nem teljesített jó románból, de mostanra kezd az itthon felépített rendszer működni, összeállni benne a szavak és a szabályok. És ha tényleg biztonsággal használja a nyelvet, akkor előbb utóbb az amúgy nem társalgásbarát iskolai programmal is kiegyezik.
A lényeg a lényeg, most jövök rá mennyire nagyon fontos, hogy önbizalmuk legyen, és hogy legyenek elvárásaik magukkal szembe. Ne én kérjem őket a teljesítményre, hanem ők maguk jelöljenek ki célt, és azt saját elhatározásból kövessék
Hozzászólások