Ebattákról

Ebattákról, vagyis Imréről aki 1998-ban, Miklósról, aki 2000-ben és Gábor barátról, aki 2008 júniusában született. Az egyik csodabogár, a másik nagyfülű és a harmadik egész egyszerűen egy hős.

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Hozzászólások

  • Szorsa: Szia! Szóval olvastál, nem is tudtam. Bezárt, de meghívóval tudod olvasni továbbra is, csak kell e... (2011.02.19. 16:31) Le a pelenkával
  • ildiko78: Szia a harmadik gyerkőcnél én is meguntam a papírpelust, moshatóra váltottunk ha érdekel szívese... (2011.02.18. 08:24) Le a pelenkával
  • misspony: Hogy én mennyire örülök Nektek!!!!!!!!!! Mikor dolgoztam, naponta jöttem megnézni, vannak-e hírek... (2011.02.14. 10:43) Le a pelenkával
  • tsetten: Szia Rencsi, köszönöm! Szia Orsi, olvastalak, amíg be nem zártál, most is zárva vagy? (2011.02.12. 20:17) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • szorsa: Kedves asszonytársam! Nagyon meghatódva olvastam az írásodat! 6 otthonszületett fiú gyermekünk va... (2011.01.26. 12:53) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • Utolsó 20
br

Legjobb barátaink az állatok

2008.12.17. 19:29 tsetten

Türelem

Címkék: képességfejlesztés

Imre és Miki működése nem hétköznapi. Nem tudom egy tünettel vagy tünetegyüttessel elmagyarázni, hogy miben áll ez, sőt az sem biztos, hogy én magam pontosan tudom, mi az amivel szemben állunk. Imre az, akinél hatványozottabban érződik "a valami", de Miki sem teljesen tünetmentes.

Pontokba szedve: nagyon rossz a finommotoros mozgásuk, nem szeretnek rajzolni, kifesteni, semmit amit a korabeli gyerekek általában kedvel végeznek. Az írásképük darabos, úgy fogalmazott a tanítónéniük, hogy mintha mindig újra tanulnák a betűket, amiket leírnak. Imre ráadásul súlyos betűtévesztő: az o-u, ó-ú betűket mindig, az ő-ű betűket rendszeresen összetéveszti, ha ír. Olvasni viszont mindketten jól olvasnak, nagyon szeretnek olvasni, és így sosem téveszt betűt Imre. Ez így ennyiben akár sima diszlexia is lehetne. Amennyiben ez egyáltalán diszlexia.

Felmerült a gyanú, hogy Imre azért téveszt betűt, mert nem hall jól. Ő is koraszülött, a látás romlása is későn derült ki, noha koraszülött szűrésen részt vett. Valószínűleg, hogy a hallásromlást sem vették észre, mint ahogyan a 3-as dioptriás látásgyengeségét sem. A diszlexia kezelésével foglalkozó pedagógus vetette fel, hogy hallás probléma miatt nem ír jól, mert amikor a szavak értelméből kell következtetni a betűre, akkor jól leírja. Akkor van baj, ha diktálnak, és nincs ideje gondolkodni. Mindketten sokáig jártak logopédushoz, nagyon sok hangot tévesztettek, és tévesztenek a mai napig: így születtek a számunkra kedves szavak: kuflóf (kuglóf), mövény (növény). Nagyon rosszul tanulnak nyelveket, az angollal nem is kínozzuk őket, a románnal viszont nem lehet viccelni, meg kéne már tanulni alap szinten kommunikálni. Főleg a diftongusok, magánhangzótorlódásokkal van probléma. (Tegnap egész nap tanultuk Imrével: sănioară vagyis szánkó. Az oa- sehogy sem jött össze).

Nagyon nagyon rosszul koncentrálnak: ha nem akarnak valamire figyelni, akkor nem figyelnek. Miki képes egy mondat másolása közben minden egyes szónál megállni és elkalandozni. Összekarmolom ettől magam.

Viszont, ha valami érdekli őket, akkor azt hihetetlen módon tudják memorizálni. Imre egész meséket, filmeket tud kívülről. És mivel őslénykutató akar lenni (naná) latin kifejezések tucatjait tudja azonnal felsorolni. Nagyon művelt, tájékozott gyerekeknek tartják őket, már csak a sok olvasás miatt is.

Szóval felemás a helyzetük: sok mindenben elmaradnak a kortársaiktól, nevetséges hibákat követnek el, megszégyenítik őket a gyerekek. Képtelenek óra közben folyamatosan figyelni, és emiatt néha konfliktusaik is vannak a tanítónénikkel. (Tegyük hozzá, kiváló pedagógusokhoz kerültek, step by step-es iskolába járnak, erről később). Nem túl sokszor, mert alapvetően barátságos, társaikkal figyelmes, nem agresszív gyerekek. De azért valahogy mégis mások. És vannak olyan területek (pl. fogalmazás, különböző műveltségi tantárgyak), ahol nagyszerűen alakítanak. Miki különösen jó matekból.

Szeretnék segíteni nekik. Félek, hogy az írás-nehézségek miatt lemaradnak, vagy olyan rossz beidegződéseik lesznek, amelyek később sokat ártanak. Nem tudom, hogyan. A diszlexiás szakügyelet szerint nincs velük baj, semmiképpen sem olyan fokú diszlexia, amivel szakrendelésre kéne járni. A tanító néni a finommotoros mozgás fejletlensége miatt agódik. Az angol tanár kifejezetten macerálja Imrét, szegény drága Imrét, aki négy évesen még nem beszélt, és ma is vannak gondjai a saját anyanyelvével is!

A legnagyobb gond a koncetrálás: hogyan lehet ezt edzeni, erősíteni egy gyereknél? A "figyeljodakisfiam", na az nem működik.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ebattak.blog.hu/api/trackback/id/tr11828571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vicger · http://vicger.blog.hu/ 2008.12.17. 23:02:22

Remélem nem haragszol, hogy kéretlenül "osztom az eszet". A bejegyzésből számomra az derül ki, hogy ha nem is diszlexia, de valamilyen mértékű diszfunkció akad a srácoknál (egyébkén majdnem mindenkinél ;) ) jó hír, hogy a tanáraik egész jól állnak a dologhoz :) Ami esetlegesen kellemetlen az az általad említett "másság". Itt kell megjegyeznem, hogy fiad latin szókincse nagyon sok felnőtt számára irigylésre méltó! Szóval nincs nagy aggodalomra ok :) De hogy a lényegre térjek. A finommotorika fejlesztéséhez mindenképpen mozgásos "terápiát", gyakorlatokat ajánlanék. Tök jó társasjátékok vannak erre a célra. Pl - ezt most körbe kell írnom, mert a nevét nem tudom - egy nagy dupla tábla, tele lyukakkal, a tábla két oldalán egy zsinórnak egy-egy vége, a zsinór közepén meg mondjuk egy sajt alakú izé. Ezt a sajt alakú izét kell eljuttatni ából bébe a két zsinór nagyon finom mozgatásával úgy, hogy a lyukakba ne essen bele. Jaj ez nagyon zavaros, de remélem érthe tő../majd a köv. kommentbe teszek egy linket, lehet hogy spamnak nézi/ aztán lehet fűzetni is velük, olyan játék is van, hogy golyót kell a drótpályán úgy vezetni, hogy ne érjen a dróthoz, mert akkor hibapont van. Ezekkel a játékokkal nem csak a finommotorikát, de a koncentrálást is lehet gyakorolni. A figyelem összpontosítására tökéletes játék a memória, a puzzle és társai. De ismét mondom, bár valószínűleg zavaró lehet, de nincs nagy gond :) Esetleg még szóba jöhet, egy fejlesztő pedagógus segítsége is iskolán kívűl. Még egyszer bocsánat a regényért, és a kéretlen tanácsért.

tsetten 2008.12.18. 06:24:30

Jaj Viccger, hát azért írtam le, hátha lesznek hasznos ötletek!!! Nagyon kösz, amit leírtál, utána fogok nézni a sajtos cuccnak! Imre történetéhez még annyit, hogy amikor még 2.5 éves korában sem kezdett el beszélni, akkor elvittem egy pszichológushoz. Bementünk a szakrendelőbe, gyereknek köszönt a pszichológusnéni, gyerek nem köszönt vissza, hanem elrohant a játszósarokba, és többet nem volt hajlandó kommunikálni, játszott. Ekkor a pszichológusnéni közölte, hogy készüljünk fel rá, hogy a gyerekünk súlyosan értelmi fogyatékos. Felkészültünk rá. Aztán elkerült egy nagyon nagyon klassz óvodába, ahol Down szindrómás, autista, és "normális" gyerekek voltak együtt, volt remek fejlesztőpedagógus is, úgyhogy Imre egy év alatt megtanult beszélni, és iskolakezdésre érettnek lett nyílvánítva. Megjártuk logopédusok hadát (kisebb-nagyobb sikerrel), nagyon körültekintően választottunk sulit, szóval "nagy baj" nincs a gyerekkel, de azért állandóan résen kell lennem, hogy elég ritmusban fejlődik-e, nincs-e valami lemaradás. És a történethez tegyük hozzá, hogy én is súlyos diszlexiás voltam kiskoromban (most is, csak most géppel írok, és így egészen más), és tudom, hogy mit él át egy ilyen gyerek. És a k betűk nem azért tűnnek el, mert nem tudom hogy oda kell írni, hanem mert be van ragadva a billentyűzetben:))))

vicger · http://vicger.blog.hu/ 2008.12.18. 09:17:32

Nagyon jó, hogy ilyen szakembereket találtál! Az pedig még jobb, hogy így figyelsz a srácokra, nagyon sokan ezt a pedagógusoktól várják. Ha nincs háttér, rendesen fenn áll a veszélye, hogy a hasonló gondokkal küzdő gyerkőc elvész a pancserek rengetegében :( Egyébként az emberek közel 50 % rendelkezik valamilyen disz-szel. Én pl diszkalkuliás vagyok :)
Egyébként nálunk Gergővel vannak, úgymondanám, érdekes esetek :) Ő nagyon zárkózott, nagyon kevés emberrel áll szóba, csak a szűk családdal, s számára nagyon szimpatikus emberekkel, az óvónénivel, és most a tanítónénivel. De pl a logopédusnál nem volt hajlandó megszólalni egyszer sem, inkább itthon pikk-pakk megtanulta kimondani a r hangot, csak hogy ne kelljen logopédushoz menni :). Szóval hála az égnek, mindenkiben van valami más :))))

tsetten 2008.12.18. 10:46:52

hajaj, hát a logopédusok alfaja az külön posztot ér meg. főleg az maradt meg, amikor tavaly nyáron azt mondta a drága szeretett Manyi vagy milyen néni Imrének, hogy "hülye vagy fiam".

Ingrid 2008.12.18. 12:55:37

Szerintem sincs itt gond, nekem is a játékok jutottak elsőre eszembe, amivel egy gyereknek a figyelmét el lehet "nyerni". ezek a disz-dolgok, ahogy vicger is írja, mindenkinél előfordulhatnak, még mi magunk is rendelkezünk hiányosságokkal. Te is írtad, hogy diszgráfiás vagy :), de ettől még normális.
Azt írod, szeretnek olvasni. Ebből az derül ki számomra, hogy van türelem, csak szelektív, arra használja, ami érdekli, hiszen egy könyv kiolvasásához hosszú távú figyelem, koncentrálás (ez témától függően) és türelem is kell. Akinek abszolút nincs türelme, az nem olvas könyvet.
A latin szókincs szintén hatalmas dolog!
Több figyelmet és koncentrálást pedig odafigyeléssel és játékokkal érhetsz el. Előbbi biztosan megvan, utóbbit pedig találtok.
Nálunk például a karácsonyi puzzle-játékok nagyon nagy slágerek még ma is. Minden évben meglepjük egymást valamilyen kirakóssal. Tavaly, a szülésem után rengeteg puzzlet raktunk ki és meg kell mondjam, sokat segített az akkoriban kicsit szétszórt-gyenge idegzetemnek.
Próbáljatok meg ti is ilyen játékokat beszerezni, hátha..

Kattica 2008.12.30. 21:44:06

Részképességzavarnak nevezném, amit írsz. Fiúk, ráadásul kevésbé szeretik a finommotoros dolgokat, mint a lányok. Nem is kellenek ilyen drága játékok a fejlesztéshez. Tölts le a netről pl. labirintust, találják meg a kijáratot, "falakhoz" érni tilos, minél kevesebbszer emeljék fel a ceruzát.
Finommotorikát fejleszt bármilyen tépés, ragasztás, gyűrés, fűzéss, festés, apró dolgok szátválogatása (rizs, lencse). Grafomotorika fejlsztésére keress a neten.
Figyelemfejlesztéshez foghatsz egy újságot, kicsit nagyobb betűst. Karikázzátok be csak az "a" betűket. Nem összevissza, szépen soronként. Dögunalmas, de hatásos. Lehet nehezíteni pl. minden "d" betűt kell megkeresni, akár időre.
Van itt egy jó program, igaz, hogy inkább osztályoknak, de ötlet gyűjtéshez kiváló.
www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=oktatas-torda

Még a Varázsbetű nevű szoftver, amire érdemes beruházni, de ha csak feliratkozol a hírlevelükre, nagyon jó fejlesztő játék ötleteket küldenek!

Auditív figyelem zavara miatt simán lehet betűtévesztés.
www.beszedhiba.hu/a_beszedeszleles_es_megertes_zavarai
Gósy Máriának van egy nagyon jól használható könyve: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése iskolásoknak
Pár perces játékok vannak benne, amiket bármikor, bárhol játszhattok. Pl.: mondok szavakat, mondjátok utánam! És akkor itt olyan szavakat sorolsz, amiket feltehetőleg nem ismernek.
pl: konzisztencia, diszgráfia :), látens, pentaton... Muszáj figyelni, mert csak akkor tud visszamondani egy szót, amit még sose hallott, ha figyel, (és hopp, már fejlődik is a hallási figyelme, aztán majd magyarázhatod, hogy mi mit jelent...)