Ebattákról

Ebattákról, vagyis Imréről aki 1998-ban, Miklósról, aki 2000-ben és Gábor barátról, aki 2008 júniusában született. Az egyik csodabogár, a másik nagyfülű és a harmadik egész egyszerűen egy hős.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Szorsa: Szia! Szóval olvastál, nem is tudtam. Bezárt, de meghívóval tudod olvasni továbbra is, csak kell e... (2011.02.19. 16:31) Le a pelenkával
  • ildiko78: Szia a harmadik gyerkőcnél én is meguntam a papírpelust, moshatóra váltottunk ha érdekel szívese... (2011.02.18. 08:24) Le a pelenkával
  • misspony: Hogy én mennyire örülök Nektek!!!!!!!!!! Mikor dolgoztam, naponta jöttem megnézni, vannak-e hírek... (2011.02.14. 10:43) Le a pelenkával
  • tsetten: Szia Rencsi, köszönöm! Szia Orsi, olvastalak, amíg be nem zártál, most is zárva vagy? (2011.02.12. 20:17) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • szorsa: Kedves asszonytársam! Nagyon meghatódva olvastam az írásodat! 6 otthonszületett fiú gyermekünk va... (2011.01.26. 12:53) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • Utolsó 20
br

Legjobb barátaink az állatok

2009.02.26. 17:11 tsetten

Szindróma

Címkék: down imrológia

Egyszer már említettem a down szindrómás gyerekek ügyét ezen a blogon, és igértem, hogy vissza fogok térni rá. Most jött el az ideje, hogy magyarázatot adjak, miért fontosak nekem annyira ezek a gyerekek.

Kamasz koromban egy igazi falanszterben laktunk. Szűk, szürke, nyirkos betongrengetegben. Egymásra zárt lakások labirintusában. Az emberek úgy éltek egymás mellett a korabeli gazdasági és politikai válságban, hogy nem köszöntek, nem néztek egymásra: az életkörülmények elviselhetetlensége elviselhetetlenné tette az embereket is. Kamaszként ez az intimitás nélküliség, ez az érzéketlenség, ingerínség, hibernált érzelmi és szellemi állapot kétségbe ejtett. Vergődtem a lakótelepünknek nevezett betonrengetegben.

Élt a szemben lévő tömbházban egy végtelenül vonzó, magas, izmos fiú. Folyton atlétában járt, mégpedig úgy járt, mintha rá nem vonatkoztak volna ennek a szigorú térnek a szabályai: lendült az utcán, lendületben voltak az izmai, a haja, örvénylett körülötte a levegő. Még a mindig fényes és barna bőre is elütött ettől a szürkeségről: rá egészen más fény sütött, másként lélegzett. Éltem a gyanúperrel, hogy tulajdonképpen ez a fiú nincs is, csak én találom ki, hogy értelmet adjak a folyamatos ablakon kibámulásomnak. 

Nem sokkal azután, hogy leltárba vettem ennek a fény és lendület-fiúnak az összes tulajdonságát, megtanultam a nevét (Trajánnak hívták, mint a császárt, egyértelmű), megfigyeltem, hogy kik azok a lányok, akikkel esténként a blokkok előtt ácsorgó és rozsdásodó Daciákra ráhajolnak egy egészen különös jelenet tanuja voltam. Az utcán lebegő Traján felé egy kacska járású kis gömbölyű fiú sietett. Ismertem a fiút, folyton kis bevásárló szatyorral téblábolt lent, igyekezett mindenkivel szóba állni. Minél inkább igyekezett, annál inkább kerülték az emberek: beszédhibáit nem értették, mosolyával türelmetlenek voltak. Még mordabbúl utasították el, mint egymást. És jól el lehetett elutasítani, mert ő nem fordult védekezően és zordul magába mint a többiek: mindenkire mosolygott. És akkor ott gurult ez a bevásárlószatyros mindenkiremosolygós egyenesen neki Trajánnak, a tündöklő Trajánnak. Visszafojtott lélegzettel figyeltem, hogy mi lesz? Átlebeg rajta nagyvonalúan? Vagy belebotlik? Arréb tolja? Egyszerűen lesepri ezt a fura kis manust?

De semmi ilyesmi nem történt Traján és a Kisgömböc hangos nevetéssel összeölelkeztek. Ugráltak. Traján elgömbölyödött, Kisgömböc kifényesedett. Annyira örültek egymást.

Később megtudtam, hogy Traján és a Kisgömböc testvérek: utóbbi előbbi bátyja. Down szindrómás. És aztán azt is megtudtam, hogy Traján azért olyan tündöklő, mert folyamatosan vigyázza, gondozza, szereti a testvérét. Ők ketten voltak akkori kisvilágunkban az egyedül emberien élő emberpár.

 

Szóval a down szindrómás emberek iránti szimpátiám ezóta datálható. SZerencsém van, mert időben megtanulhattam, hogy a down szindróma nem csak speciális igény, de speciális lehetőség is: másfajta kommunikációra, másfajta érzelmi életre, másfajta emberi viszonyokra. Azóta keresem a down szindrómás gyerekek és szüleik társaságát. Imrééknek is volt óvodás csoportársa, és akkora örömmel töltött el, hogy Imre a legutóbbi táncházban pont ezt a kislányt kérte fel többször is. A nagy közös táncolás után több nap telt el, amikor Imre rákérdezett, hogy mi is van ezzel a kislánnyal? Gondolkoztam, mit is mondjak, de nem tudtam eldönteni, Imre mit lát, mit érzékel? Faggattam, hogy milyennek látja a kislányt. Azt mondta, hogy kicsit ducinak, de ettől aranyos:). És olyan boldog voltam, amikor az én fiam is észrevette azt a bizonyos fényt:)))

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ebattak.blog.hu/api/trackback/id/tr63968000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ingrid 2009.02.26. 20:27:04

Nagyon szép történet, kicsit elgondolkodtam, jómagam is így látom, vannak ismerőseim, akik beteg gyereket nevelnek (egyik barátnőmnek down szindrómás a fia), és különlegesnek tartom őket, így nem lep meg az, amit Traianról írtál.
Az utóbbi napokban ez a reklám szorította össze a szívem: www.youtube.com/watch?v=D5EytgehpBE&feature=related

vicger · http://vicger.blog.hu/ 2009.02.26. 21:20:28

El sem tudja képzelni senki, aki nem találkozott még down szindrómás emberrel, hogy mekkora mérhetetlen szeretet lakik, sugárzik bennük, belőlük. Válogatás nélkül... Minden lélekzetükkel csak adnak...
Ingrid,én is láttam ezt a reklámfilmet, ha lehet ilyet mondani, fantasztikus minden egyes darabja, a nem látó házaspárral, a siket apuka meséjével a kislányának együtt.. szívfacsaró, és frenetikus, mert katarzis van a végén, mikor szembesül a néző a tényekkel. Szükség van ezekre a reklámokra, nagyon... Azt gondolom, hogy a társadalom többségét tekintve egyszerűen nincs viselkedési mintánk, viselkedési kultúránk azokkal szemben, akik mások.. És ez nagyon nagyon szomorú dolog. Úgy érzem, mintha az emberek abszurd módon félnének, hogy ha bármilyen kapcsolatba kerülnek egy egy fogyatékkal élő társukkal, akkor az ő életükbe is óhatatlanul belefolyik... Illetve a másik indok a kerülő magatartásra a szégyen. Annak a szégyene, hogy én nem élek fogyatékkal, szemben xy-nal, s szégyellem magam érte, hogy találkozván xy-nal őt ez a tény valószínűleg bántja. S persze nagyon sok variáció van még.. Nagyon sok mindent kell még tanulnunk, az biztos.
Nagyon remélem, hogy nem voltam félreérthető, s nem bántottam meg senkit a véleményemmel.

Ingrid 2009.02.27. 13:42:52

Én attól vagyok szomorú, hogy ezekre a reklámokra szükség van. Hogy ezek kellenek ahhoz, hogy az emberek észrevegyék saját fogyatékosságukat.
mert nem Kisgömböc a fogyatékos és nem is a barátnőm fia, hanem az, aki ezeket az embereket ne tudja elfogadni, vagy esetleg szégyelli azt, hogy egészséges...
süti beállítások módosítása