Ebattákról

Ebattákról, vagyis Imréről aki 1998-ban, Miklósról, aki 2000-ben és Gábor barátról, aki 2008 júniusában született. Az egyik csodabogár, a másik nagyfülű és a harmadik egész egyszerűen egy hős.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Szorsa: Szia! Szóval olvastál, nem is tudtam. Bezárt, de meghívóval tudod olvasni továbbra is, csak kell e... (2011.02.19. 16:31) Le a pelenkával
  • ildiko78: Szia a harmadik gyerkőcnél én is meguntam a papírpelust, moshatóra váltottunk ha érdekel szívese... (2011.02.18. 08:24) Le a pelenkával
  • misspony: Hogy én mennyire örülök Nektek!!!!!!!!!! Mikor dolgoztam, naponta jöttem megnézni, vannak-e hírek... (2011.02.14. 10:43) Le a pelenkával
  • tsetten: Szia Rencsi, köszönöm! Szia Orsi, olvastalak, amíg be nem zártál, most is zárva vagy? (2011.02.12. 20:17) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • szorsa: Kedves asszonytársam! Nagyon meghatódva olvastam az írásodat! 6 otthonszületett fiú gyermekünk va... (2011.01.26. 12:53) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • Utolsó 20
br

Legjobb barátaink az állatok

2009.04.23. 21:57 tsetten

A kert

Amikor ebbe a kis házba költöztünk a domboldal, ahol lakunk, szinte üres volt. Alig voltak házak, még út sem volt, szembe velünk a Somos tető - természetvédelmi területként - csendes, titokzatos erdő. Előttünk kis mocsár-patak, gólyákkal, ölyvökkel, vizisíklókkal. Úgy gondoltam, hogy engedjük eluralkodni a természetet, beengedünk minden féle vadvirágot, füvet, kóbor bokrot a kertbe.

Hahaha. Naív naív. Azóta lakóparkká vedlettünk. A domboldalunkat beterítették az egyenházak, amelyekben egyenháziasszonyok és egyenháziurak egyenversenyt folytatnak egymással. Dühödten gyepesítenek, elszántan bokrosítanak, agresszíven kertészkednek. A fűnyírógépek könyörtelenül radirozzák a köpetnyi kerteket, folyton herreg a kerticsap. Kertészek tartják terror alatt a vidéket.

Amikor láttam, hogy ez nem tréfa (és hálát adtam annak, hogy a mi házunk a védett Somos tető felé és nem a negyed felé néz), dacosan azt gondoltam, hogy ellenállunk. Nálunk aztán nem lesz gyepesítés, mániákus hobbibolt kurkászás, törpesziklakert fényesítés. De nem ám. Hagyjuk, hogy az anyatermészet a keblére öleljen.

De nem ölelt. A telkünkről az építkezés alatt ellopták a termőföldet, maradt az elbutult, tunya pala: hol a nedvességtől dagad, hol a szárazságtól kopog.  Gyom se nőtt benne.

És akkor Imre kéthetente megkérdezte: nekünk mikor lesz olyan szép füvünk, mint Olganéninek? És mikor ültetünk fákat? Nem is tudom, mi fájt neki, hogy nem olyan a kertünk, mint másé, vagy az, hogy nincs benne igazán élő növényzet.

Valami nem volt rendben a kerttel, ezt én is éreztem. Ráadásul a szomszédok is folyton kellemetlenkedtek. Hiába nyírtuk a gyér vadfüvet, műanyag falat emeltek, hogy ne menjen át az angolgyepükre az idegen mag. Különböző hangulatszavakat sziszegtek át a kerten. Egy idő után kialakult bennem a kert-komplexus. Úgy éreztem, mindenki azt gondolja "a sokgyermekes nő a csúnya kerttel". Egyenes összefüggést véltem felfedezni a kert állapota és az anyaságom között.

Tavaly, amíg terhes voltam nekifogtunk saját kezűleg felásni, bevetni, de csúfos kudarcot vallottunk. Ezt a különleges talajt profi módon meg kell dolgozni (vizet elvezetni, termőföldet hozni, talajt szintre hozni stb). Nem értettünk hozzá, jól pofára estünk. A szomszédok és mögöttük a militáns kertészcégek a májcirózisig sajnálkoztak kétbalkezességünkön.

Az idén aztán beadtam a derekam. Hogy legyen Imrének füve és fája. És hogy ne mondják. Hát nem volt bölcs döntés, de jó döntés volt. Összekotortuk a fiók alját, a zsebeinket és a családtagjaink zsebeit is. Megkerestük a legbékésebb, legkevésbé tájba illő kertészt és megkértük, hogy segítsen. Ő a legendás Barabás úr. (Kit engedjünk el? Barabbást neee!)

Két hete dolgozik a kertünkön. Megértette, hogy hadatüzentünk a tuja-monopóliumnak (itt az emberek méregzöld, tűhegyes tujákból fonnak kerítést maguk köré, nehogy belelássanak egymás beláthatatlanul unalmas és egyforma életüébe) és a kertet úgy vette körbe cserjékkel, hogy egész nyáron virágozzon valamelyik. Van jázminunk, gyöngyvirágcserjénk, japánbírsünk, somunk, hortenziánk és még egy csomó más bokor, aminek a nevét se tudom. (még!) Gyönyörű szép hársfánk (Csabának, hogy lehessen alatta borozni és olvasni. Most még kamaszosan gibirnyác, de szereti.) Nyírünk (a ház előtt, hogy olyan legyen mint nyuszi háza a mesében - az én kérésemre) és van egy vadcseresznyénk (ez az egyetlen természet, ami magától jött be a kertbe)

Imre és Miki körbetáncolta a bokrokat.

Én meg gyakorolom, hogy ne csavarodjak bele a kertápolásba. Hogy ne szippantson be a kertipar, ami ugyanolyan aljas és pénzéhes, mint a babakelengyeipar. HOgy ne nézzek át a kerítésen a szomszéd fűjét vizslatva. Hogy ne hasadjon bele a személyiségem a virághagymákba, magvakba, és növényápoló szerekbe. Továbbra is ellenállunk a törpekerti őrületnek.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ebattak.blog.hu/api/trackback/id/tr831082874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Merci! · http://prante.hu/blog/ 2009.04.24. 08:41:22

nagyon jól hangzik! nekem soha nem volt bátorságom kertépítőt fogadni, pedig sokat kacérkodtam a gondolattal :)
egy kérdés: hogy oldotta meg, hogy a bokrok alja szép maradjon? füvesített? vagy kéreggel beszórta? nekem ez a nagy feladatom...

tsetten 2009.04.24. 08:52:08

Te Merci annyira bonyolult itt a talaj, a telkek viszonya egymáshoz (merről merre folyik pl. a víz), hogy muszáj profit megkérni, hogy találja ki, hogyan működőképes, melyek azok a növények, amelyek bírják a hol rekkenő hőséget, hol nagy szeleket, száporokat. Ha szárazság van, akkor olyan, mint Dorkáéknál Kansasban. Ha esik az eső, akkor torrenciális viharok vannak. Szóval nem unatkozunk.
A bokrok alját befüvesítette, és amikor nyírja őket, akkor fel fogja kötni az ágaikat. Most még kicsik a bokrok, nem tudom, amikor igazán elterülnek, akkor vajon milyen lesz? A kéreggel beszórás szerintem a tujáknál működik, mert ott nem hull le levél, virág, nem szemetelnek. Ezek alatt a bokrok alatt viszont majd jó lesz időnként gereblyézni, gondolom.

tsetten 2009.04.24. 08:53:03

Bocsika, be fogja füvesíteni, ott még nem tartunk ugyanis. De így magayrázta, hogy majd "alányírunk"

tsetten 2009.04.24. 12:42:01

CSaba, ez a blog nem az én nevemen fut, ezért ki kellett moderálnom az egész hozzászólásodat, ne haragudj, pedig sajnáltam nagyon:(
Örülök hogy jelentkeztél, és én nem akarok kertrab lenni (ámbátor már az vagyok)

Merci! · http://prante.hu/blog/ 2009.04.27. 18:05:49

Miattam nem kell szabadkoznod a szaki miatt :) Szerintem jó ötlet, még kevésbé bonyolult esetekben is.
Kéreg: engem nem zavar, ha rápotyog a levél meg a virág, majd komposztálódik... én végül úgy döntöttem, hogy alacsony évelőket ültetek a bokrok alá meg köré, lehetőleg olyanokat, amik legalább részben télen is megmaradnak (kis- és nagymeténg, borostyán, bőrlevél, gólyaorr, lizinka, varjúháj stb), ezeket nem kell nyírni, csak kordában tartani és némelyik még virágzik is...
Kertrab :) Én szeretek kertrab lenni :) Feltéve, hogy nem kell fölösleges dolgokat csinálni (pl: fűnyírás, locsolás), de ezek gondos tervezéssel elkerülhetők.
süti beállítások módosítása