Ebattákról

Ebattákról, vagyis Imréről aki 1998-ban, Miklósról, aki 2000-ben és Gábor barátról, aki 2008 júniusában született. Az egyik csodabogár, a másik nagyfülű és a harmadik egész egyszerűen egy hős.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Szorsa: Szia! Szóval olvastál, nem is tudtam. Bezárt, de meghívóval tudod olvasni továbbra is, csak kell e... (2011.02.19. 16:31) Le a pelenkával
  • ildiko78: Szia a harmadik gyerkőcnél én is meguntam a papírpelust, moshatóra váltottunk ha érdekel szívese... (2011.02.18. 08:24) Le a pelenkával
  • misspony: Hogy én mennyire örülök Nektek!!!!!!!!!! Mikor dolgoztam, naponta jöttem megnézni, vannak-e hírek... (2011.02.14. 10:43) Le a pelenkával
  • tsetten: Szia Rencsi, köszönöm! Szia Orsi, olvastalak, amíg be nem zártál, most is zárva vagy? (2011.02.12. 20:17) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • szorsa: Kedves asszonytársam! Nagyon meghatódva olvastam az írásodat! 6 otthonszületett fiú gyermekünk va... (2011.01.26. 12:53) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • Utolsó 20
br

Legjobb barátaink az állatok

2009.02.11. 13:42 tsetten

Legyőzöttek és megalázottak

Címkék: erőszak imrológia

Tagnap Imre és a Tancinéni vártak az iskolakapuban. Még nem volt rossz érzésem, azt hittem a szokásos kikísérem a gyerekeket jelenséggel állunk szemben. Mondjuk nehéz lélekkel mentem Imre után, mert reggel volt egy jelenet, amitől megállt bennem az ütő. Az történt, hogy mondtam Imrének, hogy üljön le Julika mellé cipőt húzni. Julika szomorú szemmel rám nézett, az aranyos, kedves kis Julika, és azt mondta "nem fog mellém ülni". Imre dacosan rögtön mondta, hogy "nem ülök, mert büdös". Hát ettől össze szorult a gyomrom, alig tudtam kivárni a délután négy órát, hogy rákérdezzek: ez mi volt?!!!!!!!!!!!!

De Hajni Tanci megelőzte az én felkijáltójeles kérdésemet. Hogy Imre aznap rettenetesen viselkedett, nem figyelt matekórán, és amikor külön ültette, akkor ütemesen dobolt a ceruzájával, és aztán üvöltözött és cirkuszolt az egész osztály előtt.

Épp csak ránéztem Imrére, hogy ehhez mit szól? - de Imre már mondta is, dacos, szögletes szájjal: hogy igen, azért kiabáltam, mert a Tanítónéni bezárt engem egyedül a tornaterembe.

Na most ez nem igaz. Hajni Tanci a világ legbecsületesebb, legemberségesebb Tancija (na jó, még van egy pár rajta kívül), teljesen kizárt, hogy bezárja Imrét a tornaterembe egyedül. (Viszont az is biztos, hogy Imre pánikrohamában úgy érezte: egyedül van bezárva valahova. "Láttam a falakat" -ezt is mondta)

Hazafelé aztán Imre a következőt adta elő, több mint egy órán át, hol remegő szájjal, hol borsónyi könnycseppekkel:

"Engem évek óta megaláznak. Azt akarják, hogy kicsi legyek. Tudod milyen kicsi? Ilyen kis pindurka (és mutatja, szikrázó szemmel, mutató és hüvelykujját összecsippentve). És eddig hallgattam. De nem szabad hallgatni. Ezért hoztam létre a hadseregemet is, tudod? És sündisznó leszek. Teljesen összegömbölyödök, és igenis mindenkit meg fogok szúrni. Többet nem én leszek a kis pindurka, a lúzer."

És sírt, és sírt. Zokogott. Rázkódott a válla. Nem gyereksírással sírt. Rendes, felnőtt, mélyről jövő, egész testből szóló, vígasztalan, reménytelen sírással.

Próbáltam rekonstruálni, hogy mi történt, ki mit mondott? De tudtam, hogy itt nem egy két gyerek baklövéséről, tapintatlanságáról van szó. Itt arról van szó, hogy a dolgok az osztályban teljesen normálisan zajlanak. A teljesen "normális" pedig az, hogy az élet harc. Kiröhögik egymást. Félrelökik egymást. Aki bírja marja. És Imre nem bírja. Nem tud taktikázni, nem tud helyet biztosítani magának. Nem tud beilleszkedni a hierarchiába. És most ott tart, hogy az egyetlen válasza minderre az irracionális, kétségbesett agresszió. Ami aztán tovább erősíti a kirekesztést, a megbélyegzést, és agresszió agressziót szül. (Miki a reggel iskolába felé menet: egy negyedikes azt mondta nekem, hogy a bátyád hülye. Imre: nem vagyok hülye! Miki: én tudom, ők nem tudják!)

Mindent bevetettem: hogy ne foglalkozz azokkal akik bántanak (hát hogy lehet ezt?!!), a verekedők-csúfolkodók ostobák, az ostobaságot nem lehet és nem kell legyőzni (de fáj!), hogy barátkozzon azokkal, akik nem bántják (őket is bántják, mindenkit bántanak! a tanítónéni sem lehet ott mindenütt!)

Magán kívül volt. És én is magamon kívül lettem. Mert tudtam, hogy mennyire fáj neki. Tudtam, hogy törvényszerű, hogy így reagál, hogy védtelen. Tudtam, hogy nem tudom megvédeni.

Mondtam neki, hogy mi a jók oldalán állunk. Ha neki így fáj, hogy kicsúfolják, hogy volt szíve olyan kegyetlenül megbántani Julikát? Azért, mert ha nem csúfolja Julikát, akkor a többiek csúfolják őt, és ő nem akar gyenge lenni. De Imre - mondom én - az a gyengeség, ha másokat szolgálsz. Ha nincs saját akaratod. A bántásban vagy szolgája másnak, nem érzed, milyen szörnyű ez?

Aztán megettük a rizskochot, amitől jó vanília illat volt itthon, aranyszínű meleg rizskoch, ez volt az egyetlen, amit az én fiamnak adni tudtam tegnap.

És megegyeztünk, hogy másnap viszünk virágot Julikának, és bocsánatot kér tőle. És csakis a jók, a gyengék, és a kicsik oldalán állunk. Mert a jókat védi a jó. A rosszak pedig, bármilyen erősek is, elgyöngülnek a saját rosszaságuktól.

Ma reggel ketten mentünk be az osztályba, Imre kezében a virág. A gyerekek rögtön körülvették, és kérdezgették, hogy mi az? Imre halkan mondta, hogy barátságvirág Julikának. És ekkor tényleg kezdődött a röhögés és a gúnyolódás. Barátságvirág a páriának háháhá. És akkor Imre megingott, viszakozott. Még azt is mondta, hogy "ezt nem én akarom, az anyukám akarja". És akkor én ránéztem, és azt kérdeztem: elárulsz engem? cserben hagysz?

Aztán engedélyt kértem a tanítónénitől, hogy mondjak pár szót a gyerekeknek. És elmondtam nekik, hogy tudom, hogy mindannyian félnek iskolába jönni. Egymástól félnek. Hogy kicsúfolják egymást, hogy sérülnek. És ezért okoznak sérüléseket. Nem csak Imre van kiközösítve. Nem csak Julika büdös. Vagy Anna, vagy Zsuzsa. És nem csak Gábornak törik el a kezét. És Katát nem választja senki tornatársul. Nem-nem. Valami Nagy Gonoszság költözött a harmadikba, és ha nem győzik le közösen, hamarosan mindenkit felfal, lenyel, és eltűnnek a gyerekek, és nem marad más az osztályba, csak a Nagy Könnyes Szomorúság. És már nem lesznek gyerekek, akiket hazavigyünk. Végül a barátságvirágot az egész osztály kapta, hogy vigyázzanak rá.

Miközben beszéltem megérkezett Julika is, kis rózsaszín sapkában, fekete copfokkal. Nem tudta, hogy miről van szó, csak néhány szófoszlányt kapott el, de rögtön megszólalt: "Igen, igen, tegnap nagyon sokan bántották Imrét". Olyan magától érthetődően védte meg Imrét, reflexből, azt aki lebüdösözte őt, és nem ült mellé. Olyan természetes kedvességgel, hogy Imre arcán megváltozott a fény. Felugrott és annyit mondott: "Igenis, bocsánatot kérek Julikától." Szép hangosan, nem sunnyogva, nem félve attól, hogy más mit mond a bocsánatkérés miatt.

Minden gyerek hallgatott, nagyon. Nem tudom, mi lesz a következménye ennek az egésznek. Nem tudom, mit értenek meg belőle. Nem tudom, hogy lejjebb csúszik-e Imre az agresszió-spirálon. Nem tudom, nem kéne hagyni, hogy a dzsungel törvénye alakítsa, vagy elveszejtse a fiamat. Nem tudok semmit.

 

Hazajövet a kocsiban arra gondoltam, hogy ezek a gyerekek fognak bennünket gondozni idős korunkba. Amennyi empátiát tanulnak most, annyit kapunk majd vissza. A jelenlegi mérleg a harmadikban: egy kéztörés, és végtelen panasz- és bántássorozat. Mi szülők nem lehetünk büszkék magunkra.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ebattak.blog.hu/api/trackback/id/tr30936854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manner 2009.02.11. 20:01:23

Nagyon meghatott ez a bejegyzés (ez az első kommentem itt, ugye? Meskétől találtam ide, remélem, nem baj, hogy olvaslak, meg nem értettél félre vicger blogján, mm nickel írtam...)
Szóval nagyon tetszik a hozzáállásod, és külön riszpekt az utolsó bekezdésért. Nekem nincsenek gyerekeim, de remélem, majd ha lesznek, akkor is a fülembe cseng ez a gondolat.
üdv: manner (korábban: zsuzska)

tsetten 2009.02.12. 11:39:47

Manner, hát persze, Isten hozott:) És egyáltalán nem értettelek félre:)

vicger · http://vicger.blog.hu/ 2009.02.12. 16:26:59

Nem egyszerű az élet.. Egyébként hajlamos az ember azt gondolni, hogy egy gyereknek semmi gondja nincsen. Dehogynem... ugyan olyan nagyságú démonjaik vannak, mint a felnőtteknek...
Fantasztikus vagy. Ha már csak egy hétig is hatott amit mondtál nekik, már megérte. Hisz felszívták, s elgondolkodtak rajta.

Ingrid 2009.02.12. 22:54:12

Én csak azon elmélkedem, hogy miért pont egy anyukának tűnt fel ez, miért nem a tanítónéninek? miért nem ő beszélt velük???
Miért egy anyukának kell okosabbnak lennie? És ha történetesen nincs a mi Csettenünk, akkor most mi történik a büdös Julikáva, a töröttkezű Gábor és a többi kis lurkóval, akik miliőjét megtámadta a Nagy Gonoszság?....
Reload minden egyes nap???

Katónéni 2009.02.13. 20:51:27

CSETTEN!
NAGYON SZÉPEN CSINÁLTAD!
LE A KALAPPAL!
ÖLELLEK:KATÓ

Chipie 2009.02.17. 16:30:45

Hát én is most kommentelek itt először, de most szükségét érzem, mert szerintem zseniálisan oldottad meg a helyzetet, ha csak egy kicsit elgondolkodtak, már megérte. Az énlegnagyobbam is még csak óvodás, de már érzem, hogy időnként milyen undorító kegyetlenek tudnak lenni a gyerekek, és látom, hogy ezt teljes mértékig otthonról hozzák. Mert az én gyerekem is egy agresszív kismalac tud lenni csomószor, de pl. soha nem jutott eszébe, hogy ne játsszon a cigány gyerekekkel az oviban, van viszont egy jó pár olyan csoporttársa, akik már ott tartanak (otthoni intések alapján), hogy nem hajlandóak párba állni cigánnyal, nem hajlandóak a kezét megfogni.
Én hiszem, hogy a gyerekek alapvetően jók pedig, tényleg mi szúrjuk el, de alaposan, és ez tényleg olyan rossz, tehetetlen érzés, mert más hülyeségével nem tudsz mit kezdeni...

Én nagyon drukkolok, hogy megjavuljon valamelyest a helyzet, majd számolj be!.

masika 2009.03.17. 12:49:46

Szia Csetten!
Én is zugolvasód voltam eddig, de most muszáj vagyok hozzászolni a témához, remélem nem haragszol!
Csatlakozom Ingridhez, szerintem is hiba ha ezt egy szülő veszi észre, és a tanár nem avatkozik közbe, amikor ilyen dolgot lát. Sajnos a tanárok sem a régiek már.
Én úgy gondolom, hogy az Ő feladatát végezted el profi módra. Neki kellett volna a gyerekekkel ezt megbeszélni, nem egy szülőnek.
A másik pedig az, hogy a sok csúfolódás, az egymás bántás borzalmasan tudja sérteni egy gyermek lelkivilágát, és ilyenkor a legtöbb gyerek csak begubózik,nem mond semmit. Nagyon bátor volt a fiad, és itt látszik az, hogy valamit jól csinálsz, hiszen hozzá őszinte volt, neked ki merte önteni a lelkét. Én csak reménykedni tudok abban, hogy amikor az Én kislányom ilyen "nagy" lesz, nekünk is ilyen szoros lesz a kapcsolatunk.
süti beállítások módosítása