Ebattákról

Ebattákról, vagyis Imréről aki 1998-ban, Miklósról, aki 2000-ben és Gábor barátról, aki 2008 júniusában született. Az egyik csodabogár, a másik nagyfülű és a harmadik egész egyszerűen egy hős.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Szorsa: Szia! Szóval olvastál, nem is tudtam. Bezárt, de meghívóval tudod olvasni továbbra is, csak kell e... (2011.02.19. 16:31) Le a pelenkával
  • ildiko78: Szia a harmadik gyerkőcnél én is meguntam a papírpelust, moshatóra váltottunk ha érdekel szívese... (2011.02.18. 08:24) Le a pelenkával
  • misspony: Hogy én mennyire örülök Nektek!!!!!!!!!! Mikor dolgoztam, naponta jöttem megnézni, vannak-e hírek... (2011.02.14. 10:43) Le a pelenkával
  • tsetten: Szia Rencsi, köszönöm! Szia Orsi, olvastalak, amíg be nem zártál, most is zárva vagy? (2011.02.12. 20:17) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • szorsa: Kedves asszonytársam! Nagyon meghatódva olvastam az írásodat! 6 otthonszületett fiú gyermekünk va... (2011.01.26. 12:53) Szüléstörténet, Geréb Ágnesnek dedikálva
  • Utolsó 20
br

Legjobb barátaink az állatok

2009.06.25. 16:28 tsetten

Gyerek, Auschwitz

Bekövetkezett az a beszélgetés, amitől már nagyon nagyon rég óta félek. Imre hallott a haláltáborokról, és rá is kérdezett, hogy mi is történt. Már beszélgettem vele a világháborúkról, meg elhangzott az "Anya, mi volt a legszörnyűbb dolog a történelemben" kérdés, de azért részleteiben igyekeztem valahogy megkímélni?, vagy kivonni magam a beavatás felelőssége alól? vagy elodázni ezt a történetet, ami után semmi sem lesz ugyan olyan? Nem tudom. Nem akartam még most elmondani. De ez a történet annyira alattomos, olyan mélyen beleszivárgott már mindenbe, hogy nem lehet kiszűrni, zárójelbe tenni. Tudhattam volna, hogy előbb utóbb szembe találja magát vele. Az én találkozásom ezzel annyira meghatározó és drámai volt, annyira megállt akkor valami, hogy Imre ugyanabba az időcsapdába esett bele. Másodikos, vagy harmadikos lehettem, amikor az egyik iskolatársnőm (ma bábszínházat vezet) hangosan olvasott egy lágernaplóból a többieknek. Mondták, hogy menjek arrébb, hogy kicsi vagyok és nem nekem való, de engem letaglózott amit hallottam, nem tudtam nem oda figyelni, vagy elfordulni. A félelem, az undor érzése lepett meg, olyan érzés, ami valahol mindig ott marad az emberben, a legszebb pillanataiban is. És ezt nem akartam Imrének. Nem is tudom, lehet-e az ember ennyire önző?

Imre mondta, hogy valami szörnyű dolgot hallott, a táborokat, és hogy oda gyerekeket is vittek, és nem is tudja, hogy lehetett onnan megszabaduni. És mondtam, hogy hát voltak, akik megszabadultak. De sokan nem szabadultak meg - zárta el a nagyon keskeny kijáratot Imre. Igen - mondtam én, sokan nem szabadultak meg. Még a gyerekek sem - tette hozzá Imre. És én azt kellett mondjam, hogy igen, még a gyerekek sem szabadultak meg. (Főleg ők nem, de nem mondtam ki). És akkor ez hogy lehet? Kérdezte Imre, és halottam a hangján, hogy itt most már nincsenek válaszai, és nem is vár tőlem választ. Ez volt a legszomorúbb. Látod, mondom én, azért fontos, hogy beszéljünk róluk, azokról akik nem szabadultak meg, mert így lehet megőrizni az emléküket, és annak az emlékét, ami velük  történt, és hogy ez így igazságos. Ez igazság? Kérdezte Imre. És nem mondtam neki, hogy nem, ez nem igazság. De akartam mondani valami vígasztalót, azt mondtam, hogy végül azért a jó győz. Imre meg mondta, hogy nem, nem a jó győz . É azt hiszem, tulajdonképpen ez a gyerekkorának a vége.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ebattak.blog.hu/api/trackback/id/tr361208044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Merci! · http://prante.hu/blog/ 2009.06.25. 18:53:57

csak a saját meggyőződésedet tudod átadni, majdnem mindegy mit mondasz milyen szavakkal...
nekem Blankival volt néhány olyan meredek beszélgetésem (4 éves), hogy magam sem értem hogy tudok neki válaszolgatni
igaz, nekem megvan a magam elképzelése arról, hogy mindennek értelme van, és valami nagyobb jó érdekében történik, akkor is, ha fáj

tsetten 2009.06.25. 20:17:34

Nem nagyon van meggyőződésem, vagy elképzelésem mindezzel kapcsolatban, nem is tudom, hogy lehet-e egyáltalán? Olyan fekete lyuk, amiről lepattan minden érzelem és érzés. Reaktív személyes élmény, noha nincs személyes vonzata.

Mária69 · http://haromcsillag.blogspot.com/ 2009.06.27. 09:40:31

Fájdalmas dolog lehet egy gyereknek szembesülnie az élet gonoszságaival, árnyoldalaival szerintem. Egy felnőttnek is, de egy gyereknek főleg.
Eszembe jut az én gyermekkorom, amikor a tévében sok háborús filmet leadtak. Ahhoz képest most már semmit sem.

Amikor Anne Frank naplóját olvastam, akkor éreztem először át az ő sorsán keresztül ezt. Most elővettem, és megint vérzik a szívem érte - és az összes többi emberért a tragédiájuk miatt.

Nálunk még nem vetették fel a gyerekek ezt, szerintem nem mernek bele gondolni sem.

tsetten 2009.06.28. 20:05:33

na látod, ezen én is gondolkodtam, hogy nekünk még a háború filmeken keresztül átélhető és átgondolható volt. és lehet, hogy ez sokat segített a dolgok megértésében
süti beállítások módosítása